In dit boek biedt Jacques Rancière een verrassend inzicht in de betekenis van het beeld binnen de hedendaagse cultuur.
Confrontatie
Rancière beroept zich op een traditie in de literatuur die is begonnen met Flaubert: een traditie die stelt dat alles gelijk is en alles onderwerp van kunst kan zijn. Hij gaat de confrontatie aan met denkers als Adorno, Barthes en Greenberg. De teksten tonen verbanden tussen schilderkunst, film, industriële ontwerpen, poëzie en getuigenissen van de Tweede Wereldoorlog. Als filosoof kiest Rancière daarbij duidelijk positie: beelden behoren tot het domein van de poëtische schepping en haar politieke uitdagingen.
In de media
• De Leeswolf, recensie door Ger Groot: 'Geen gezeik, iedereen gelijk. Het radicale emancipatiedenken van Jacques Rancière' (pdf)
• The White Review, interview met Jacques Rancière: 'There is something active to inaction, because it allows you to get out of the system' (online)
Over de auteur
Jacques Rancière (1940) is een toonaangevende Franse filosoof als het gaat om de relatie tussen politiek, emancipatie en esthetiek. Hij is emeritus hoogleraar filosofie aan de Université Paris 8. Lees meer