Prisma’s is het eerste deel van een reeks essaybundels over cultuurkritiek en maatschappij die door Adorno zelf is samengesteld. De essays in deze bundel behoren tot de klassiekers van de cultuurfilosofie.
Rol van de criticus
In het openingsessay – beroemd om de uitspraak 'na Auschwitz een gedicht schrijven is barbaars' – behandelt Adorno de rol van de cultuurcriticus. Hij stelt dat het onmogelijk is cultuurkritiek te bedrijven zonder de maatschappij als geheel in ogenschouw te nemen. In essays over onder anderen Bach, Benjamin, Kafka, Schönberg en Spengler brengt hij vervolgens zijn visie in de praktijk.
Publiek debat
Met Prisma’s plaatste Adorno zich midden in het publieke debat. En daar hoort hij nog steeds thuis. Juist zijn gevoeligheid voor de wreedheden die verstopt zitten in ons alledaags taalgebruik en maatschappelijk verkeer, maakt hem belangrijk voor deze tijd. Zoals de titel Prisma’s al zegt: je moet de werkelijkheid 'breken' om er grip op te krijgen.
In de media
• De Leeswolf, recensie door Christophe Van Gerrewey: 'De weg naar een betere wereld' (pdf)
Over de auteur
Theodor W. Adorno (1903-1969) studeerde in Frankfurt filosofie, sociologie, psychologie en muziekwetenschap. Hij is een van de belangrijkste vertegenwoordigers van de Frankfurter Schule. Lees meer