In Station Osnabrück naar Jeruzalem beschrijft Hélène Cixous een episode uit de complexe en kosmopolitische geschiedenis van haar moeders Joodse familie.
Feit en fictie
Ze roept een verdwenen wereld op door familieverhalen over de Tweede Wereldoorlog te verweven met haar moeders jeugdherinneringen aan het vooroorlogse Osnabrück en lotgevallen van personages uit de literatuur. Je weet als lezer soms niet van wie de herinneringen of gevoelens zijn. Ook als Cixous de waarheid probeert te achterhalen, blijft ze jongleren met woorden, en vragen stellen. Ze speelt met feit en fictie, en laat zien hoe het leed van een oorlog blijft doorwerken.
Tekeningen
De uitgave bevat tekeningen van Pierre Alechinsky die centrale woorden uit de tekst van Cixous in (woord)beelden omzette. Daarnaast zijn in dit boek familiefoto's en documenten uit de jaren 1940-1945 opgenomen.
In de media
• De Reactor, recensie Marc De Kesel, 'Het haperen als roman' (online)
• De Standaard, recensie Maarten Goethals, 'Auschwitz als doorgegeven herinnering' (pdf)
• Filosofie Magazine, interview, 'Ik wil de dood een halt toeroepen' (deels te lezen als pdf | volledig online te lezen als abonnee)
• NRC, recensie Margot Dijkgraaf, 'De taal van deze Franse schrijfster is volstrekt uniek' **** (online)
• De Groene Amsterdammer, recensie Ilse Josepha Lazaroms, 'Schrijven in witte inkt' (online voor abonnees)
• De Vrijdagavond, recensie Annelies Schulte Nordholt, 'Kristallen glazen boordevol magische stilte' (online)
Over de auteur
Hélène Cixous (1937) is geboren in
Oran (Algerije). Ze is schrijfster, letterkundige en filosofe. Lees meer
Over de serie
In de serie Unica verschijnen vertalingen van boeken die filosofische indelingen en literaire genres ontstijgen.