Walter Benjamin (1892-1940) was een Duits-Joodse schrijver die
in de jaren 1920-1930 enkele filosofische werken publiceerde, maar zich vooral
profileerde als literair criticus. Voor zowel Hannah Arendt als Susan Sontag was
hij een belangrijk auteur. Beiden hebben een essay aan hem gewijd, en die zijn nu voor het eerst in één
uitgave samengebracht.
De parelduiker
Arendt tekent een portret van Benjamin vanuit drie gezichtspunten. Ze begint met een persoonlijke beschrijving, waarin onhandigheid en tegenspoed centraal staan. Vervolgens neemt ze meer afstand en schetst ze een tijdsbeeld: het milieu waaruit Benjamin kwam en de worsteling van de vooroorlogse Duits-Joodse intelligentsia met hun Joodse afkomst. In het laatste deel laat ze op eigenzinnige wijze zien hoe de verhouding tussen taal en traditie doorwerkt in Benjamins geschriften en werkt ze haar beroemd geworden karakterisering van Benjamin als parelduiker uit.
De melancholicus
Sontag begint haar essay met een beschrijving van vier portretfoto’s van Benjamin, en gaat dan dieper in op zijn melancholie. Benjamin verbond deze stemming met zijn geboorte ‘in het teken van Saturnus’. Sontag gaat een stap verder en vindt die melancholie overal in zijn werk terug.
Voor velen is Benjamin een intrigerende, maar ook ongrijpbare auteur. Deze essays maken duidelijk waarom, zonder de diepgang van zijn persoon en zijn werk te versimpelen.
In de media
• De uil van Minerva, recensie door Dorine Vergote (online)
Over de auteurs
Hannah Arendt (1906-1975) was een Duits-Amerikaanse filosofe en politiek denker. Lees meer
Susan Sontag (1933-2004) was een Amerikaanse essayiste en romanschrijfster. Lees meer
Over de serie
In de serie Reflecties verschijnen teksten die hedendaagse ontwikkelingen of dominante denkbeelden in een ander licht stellen.